سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستیِ برادران دنیایی، بر اثر زودْ گسلیِ علل آن، گسسته می شود . [امام علی علیه السلام]

دعای
عرفه سالار شهیدان حضرت ابا عبداللّه‏ الحسین (ع) یکی از دعاهای مأثوری
است که از مضامین بلند و معارف عمیق برخوردار است. شرح تفصیلیِ همه
فقره‏های آن، به چندین جلد کتاب نیازمند است.

محتوای بلند این دعای نورانی نشانه ی صدور این متن از زبان معصوم (ع)است.


Play

Download

حاج منصور ارضی

دعای عرفه 1

Play

Download

حاج منصور ارضی

دعای عرفه 2

Play

Download

حاج منصور ارضی

دعای عرفه 3




در
نخستین فراز دعای عرفه، امام حسین (ع) ادب دعا را مراعات نموده و نکاتی را
مطرح فرموده است: همه جهان هستی فعل خداست، حاکمِ مطلقِ نظامِ هستی، ذات
اقدس الهی است، حکومت خدا گاهی به صورت قضا و گاهی به صورت عطا ظهور
می‏کند، قدرت الهی نامحدود است و هیچ موجودی توان جلوگیری از قضا و عطای
او را ندارد.

بخش
آغازین دعای شریف عرفه محتوای عمومی دارد، مسألت کردن از خدا، در میان
گذاشتن مشکلات با ذات اقدس الهی، حوائج علمی و عینی را از او خواستن و...
این‏ها در سایر دعاها نیز هست، لیکن سلطان مباحث دعای عرفه و کوهان بلند
معارف آن، قسمت‏های پایانی دعاست که شباهت محتوایی با سخنان دیگر امام
حسین (ع)دارد.

 امام
حسین (ع) در فرازی از این دعای نورانی به پیشگاه پروردگار عرضه می دارد:
«لَوْ حَاوَلْتُ وَ اجْتَهَدْتُ مَدَی الاْءَعْصَارِ وَ الاْءَحْقَابِ
لَوْ عُمِّرْتُهَا أَنْ أُوءَدِّیَ شُکْرَ وَاحِدَةٍ مِنْ أَنْعُمِکَ مَا
اسْتَطَعْتُ ذَلِکَ إِلا بِمَنِّکَ الْمُوجَبِ عَلَیَّ بِهِ شُکْرُکَ
أَبَدا جَدِیدا وَ ثَنَاءً طَارِفا عَتِیدا»،

 امام
حسین (ع) با تبیین ناتوانی انسان از ستایش خدا و این‏که بهترین راه ستایش
خدا اظهار ناتوانی است، چنان که توجه به عجز از معرفت، معرفت خداست اظهار
داشته‏اند:

که
اگر عمر طولانی به او دهند و او در این مدت با کوشش فراوان شکر یکی از
نعمت‏های خدا را بخواهد به جا آورد، هرگز نمی‏تواند؛ زیرا توفیق شکر هر یک
از نعمت‏های خدا، نعمت جدید است که نیاز به شکر تازه دارد و این شکر جدید
نیز نعمت تازه‏ای است.... و این سلسله تا بی‏نهایت و در حقیقت این
نعمت‏های نو از لوازم آن نعمت اصلی است. بنابراین، شکر یک نعمت با تمام
لوازم آن توان فرساست.»

در این نمایه پنج مقاله پیرامون دعای عرفه امام حسین (ع)ارائه گردیده است.
منابع:

87/9/18::: 6:44 ص
نظر()